onsdag den 19. marts 2008

GIBS mandag aften

Det første professionelle arrangement foregår på invitation fra Nick Binedell.
Leadership as a Performing Art

Nick er Director for Gordon Institute of Business Science, et mindre, uafhængigt executive universitet, der har slået sig op som en ny drivkraft i området, og både stil, indsigt og holdning er rettet mod at forstå kravene til moderne lederskab. Institutionen er naturligvis præget af at studenterne hovedsageligt er fra et business segment, men der er tråde til alle grene af samfundet og en imponerede tolerance overfor den diversitet, det sydafrikanske samfund indholder - der er ikke kun tale om effekter af race og sociale forskelle. Jeg havde mødt Nick i Dublin i 2007 ved en bred konference om action learning, og det var interessant at opleve hans skole og miljøet omkring den fighterånd og det mod, der skal mobiliseres for at ændre landets situation så grundlæggende, som det er nødvendigt.

Forsamlingen er en blandet skare - et mix af CEOs for mindre og mellemstore virksomheder medsamt deres ægtefæller (af begge køn), GIBS alumni og studerende på deres efteruddannelsesprogrammer. Dertil et par ekstra inviterede (mine kontakter fra Oxford f.eks.) nogle kordirigenter og naturligvis ca. 20 sangere fra Chanticleer Choir. Eftermiddagens radiointerview har også haft en effekt, og der er opstået lidt hype om arrangementet - godt for GIBS. Den søde og energiske PR-manager Rosemary ligner en kat, der fået fløde.

Forberedelserne starter hektisk da min transport fra hotellet med Paul er forsinket af regnen (vejret har vist sig fra en usædvanlig blæsende og våd side denne dag - jeg brokker mig nu ikke, da de annoncerede 30 grader inden jeg tog afsted havde været værre) og de medfølgende traficjams. Det samme gælder en del af korsangerne, så vores prøve kl. 18 starter 20 minutter forsinket. Jeg er lidt betænkeligt, da disse sangere er amatører - dygtige uden nogen tvivl - men det, jeg beder dem om er radikalt anderledes end hvad, de plejer at gøre, og der normalt lettere at få professionelle musikere med et bredt erfaringsområde til at gribe ideerne. Syng uden dirigent, spred jer blandt deltagerne, fortæl om jeres behov og musikalske ønsker, samarbejde med hinanden og dirigenten osv. Korsangerne viser sig at være meget interesseret og de fleste modige nok til at træde personligt i karakter, selvom de ikke sidder sammen.
Auditoriet er et klassisk amfiteater med tre grupperinger i etager ned mod foredragsholderen. Akustikken er heldigvis ikke alt for tør, så musikken kan få bæreevne - ret betydningsfuldt, da et af værkerne er en 8-stemmig Mendelssohn motet. Lige inden klokken er blevet 19, hvor dørene åbnes har jeg fået afprøvet og introduceret de søde korsangere til mine krav om åbenhed og medspil, så de bliver ambassadører for mine pointer.

Dagsordenen er tre-delt, og det går rigtig godt. Sammen med musikken viser jeg et par filosofiske powerpoints om Logos-Ethos-Pathos og næsten alle engagerer sig i diskussion, oplevelse og musikerne bliver behørigt applauderet for deres indsats. Videndeling på højt niveau.

The Ensemble as an Organisation
Explore the transparent communication skills and set of mutual ambitions in a musical ensemble reaching far beyond the single member's potential and opportunity. Talent management and group dynamics are keywords for understanding the inspirational flow and rhythms in the organisation praxis.

Leadership virtues
A short survey on Logos-Ethos-Pathos. Mature leadership calls for a balance between rationality, attitude and passion. Most of organisations on a global scale have established systems to measure the rational results of the business, and the social responsibility as well as environmental sustainability is taken into account. The time has come to unfold the passion and aesthetic judgement as a tool for handling complexity. Artistic virtues become role-models for leadership virtues.

The Leader as a Performer
Explore the role of the conductor in a hands-on exercise. A conductor is a highly visible leader carefully listening to the employees. The succesful tranformation of power into a mutual shared force characteriszes the succesful conductor's appearance before the ensemble. The contemporary Mentor in action nuturing the specialists' self-esteem as a counterpoint to the former Commander in chief ordering people to work.

PS.
Nick's veludviklede sans for cohesion og idealisme i et stadig mere kompleks og uforudsigeligt samfund kommer også til udtryk ved at han havde inviteret to sorte skolepiger på 15-16 år, som begge har ansvaret for deres kor på den skole, de går på. Nick havde holdt foredrag på deres skole for nogle uger siden og opdagede at de måske kunne have gavn af at være med idag. Jeg opfordrede dem til at melde sig til dirigentøvelserne, hvilket den ene, Kitzne havde mod nok til. Jeg er nu helt overbevist om at den næste generation af ledere i Sydafrika med fordel kan begynde som kordirigenter og lære hvad personlig autoritet og mod til at tage beslutninger kræver.

Ingen kommentarer: