fredag den 21. marts 2008

Korworkshop med Pro Cantu tirsdag aften




En af de ekstra ting, jeg fik mulighed for med to separate business-invitationer var at stå til rådighed for kor og dirigenter, som er sket flere gange tidligere i Europa. Denne gang blev det udformet således at jeg besøgte Pro Cantu Youth Choir på deres øveaften, som samtidig var vores prøve til arrangementet hos Sanlams Annual Leadership Seminar om onsdagen, hvor Pro Cantu, som er Capes førende Youth Choir, skulle være med.

Vi har aftalt på emails at dirigenten, Leon Stalker skal hente mig på hotellet og tale sammen forud for korprøven, hvordan vi griber det an. Jeg er altid opmærksom på at min tilstedeværelse skal være til gavn for koret og den lokale dirigent skal helst bestemme farten. Leon er dog særdeles interesseret i mere inspiration, da det er småt med gæster indenfor faget i dette område. Desuden er hans baggrund ret speciel, han er uddannet og arbejder som IT-ingeniør, og har først sent besluttet sig for at dyrke musikken som kordirigent. Derfor er mine forsigtighedsøvelser ikke særligt nødvendige - han vil hellere end gerne have at jeg leder så meget af prøven som muligt, og arbejder med relevante ting fra deres repertoire. Vi skal selvfølgelig have det mindre krævende repertoire og formen til om onsdagen gennemarbejdet også - men det viser sig at være nemt nok.
Det er stærkt opmuntrende at se at næsten 60 15-24 årige er så engagerede og ambitiøse med korets formåen og viser en så stor appetit på musikalsk arbjede. Jeg mødes af en veritabel hunger efter at forbedre klang, udtryk og teknik, og det er noget af en kontrast til den hjemlige mere kræsne situation og stigende gennemsnitsalder. Vi arbejder med Hear my prayer af Henry Purcell, Vadic: Dies Irae, Ascendes Christus af Victoria og nogle flere ting - påskeprogram, naturligvis. Timingen af mit besøg er på den måde lidt kompliceret da de fleste gør forberedelserne til påskekoncerterne færdige lige nu.

De unge mennesker lærer rigtig hurtigt, og jeg konstaterer endnu engang at kormusik har gode chancer for at blomstre i nationer med udvikling på dagsordenen, ligesom i Slovenien. Der må gøres noget for at kvalificere denne energi og lyst til musik - jeg er i tankerne allerede tilbage igen med et længere forløb.

Jeg slutter med at invitere et par af sangerne til at dirigere koret. To musikstuderende træder frem og prøver formen af. En ung, forsigtig kvinde med stort talent, som hun ikke helt har erkendt endnu og en fyr med større selvbevidsthed og klare ambitioner - helt typisk. Jeg blander mig kun lidt, på et overordnet niveau om frasering og energi, da vi ikke kan nå at trænge meget ned i teknik osv.

Ingen kommentarer: